65/366 : DIARY OF THE DAY - 5 MAC 2016

  


Assalamualaikum dan hello kepada semua . Alhamdulilah diberikan kesempatan dan ruang oleh Yang Maha Esa untuk ain update setiap hari diary of the day . Untuk hari ini , aku nak share tentang :

  • Dulu Gemuk Sekarang Kurus !
Tadi petang aku sempat pergi ke majlis kahwin jiran dan tahu apa yang sangat mengejutkan . Pengantin itu dulu bambam sekarang dah kurus cantik gila . Dulu , ayah dia siap cakap lagi , "Anak pakcik kalau nak cari baju susah sebab tak banyak kedai jual baju big size" . Bila sekarang dah kahwin , dia dah totally transform to be a great new life . Cantik gila. Terus jadi inspirasi kepada aku ini . Yelah , aku pernah share tentang big why , iaiatu sebab yang kuat kenapa kau kena memtransformasi kan diri menjadi lebih bagus . Sebab big why yang kuat sebab akak itu nak kahwin lah dia memang totally change her lifestyle . Sumpah cantik gila . So , kepada korang , cari sedalam yang mungkin reason yang kuat kenapa kau kena jugak capai impian korang. Barulah bila ditimpa cabaran dan dugaan , korang redah je dengan tenang .



  • Antara makan dan exercise
Aku kerap kali cakap kepada diri aku , ain ingat ain .. kau nak kurus kan , bukannya exercise yang boleh ubah sangat , yang boleh ubah ialah pemakanan . Sebab peratusan yang buat kita ubah ialah pemakanan which it takes about 70-80% . Sedangkan exercise hanyalah 20-30% sahaja . Nampak tak betapa pemakanan memainkan faktor yang sangat besar dalam pembentukan badan kita . Makanya tak reti reti lagi nak belajar kawal portion dan apa yang patut kita makan ataupun tidak ? Kalau dah hari hari kau belasah nasi lemak breakfast , lunch makan nasi campur , malam konon nak diet makanlah mee sup (padahal sama je its carb) so , macam mana proses penurunan berat badan itu nak berlaku? Kalori intake satu hari pun melebih lebih , bakarnya berapa sangat je . Jadi , renung renungkan dan selamat beramal . Hahaha.


Masih lagi nak belasahhh nasi lemak sesuka hati ? Think before you Eat ! Assalamualaikum :)

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. tgh edit blog ke sis? haha sabar sis.. ckup masa dah kurus sikit.. boleh la bedal semua tu. :D

    BalasPadam
  2. Kalau bab nasi lemak tu tak dapet la nak nolong. Feveret.. saya pulak lepas kawen makin tebabom.. hehe

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.