75/366 : DIARY OF THE DAY - 15 MAC 2016



Assalamualaikum dan hello kepada semua . Alhamdulilah , bersyukur sangat masih diberikan ruang dan peluang untuk menulis diary of the day pada hari ini . Terima kasih pada yang sudi baca walaupun entri aku entah apa apa je woi ! . Hahaha . Bukan itu sahaja , aku nak remind yang hari ini dah hari ke 75 kita berada dalam tahun 2016 . Berapa banyak azam yang dah tercapai atau sedang dilakukan ? Ingat , always appreciate your life everyday and every moment . So , untuk hari ini aku nak cerita tentang :


  • Pentingnya nutrition information!
As usual , banyak barang dapur dah habiskan . Makanya , macam biasa pergilah restock . Alhamdulilah , sekarang ini aku dah reti lah juga baca nutrition information yang ada pada labelling setiap pemakanan . Sedikit sedikit tuh bolehlah . Korang pun kena rajin rajinkan diri belajar baca . Demi misiku kurus , kena juga ambil tahu . Berapa kalori dalam pemakanan tu , berapa lemak , carb , sugar semua itu penting . Contohnya , kau dah tahu yogurt is protein dan boleh ambil , tapi ambil yang natural punya . Dulu aku kemain bantai siap ambil bermacam flavor lagi , rupa rupanya yang tu tak elok , sebab banyak sugar . Konon je ada campuran buah buahan . Tapi sugar dalam meal itu , haa . No point jugak kan konon beriya misiku kurus . Selain itu , macam ayam . Belajar belajarlah makan ayam dada instead of tight or peha or wing . Sebab bahagian itu banyak lemak woi . Memanglah ayam is a good protein tapi , kaedahnya kita mampu untuk ubah gaya makan nak sedap itu kepada makan nak sihat ! . Hahaha . Aku ni dulu penggemar ayam tight ! OMG ! Boleh bergaduh adik beradik sebab nak berebut dan tak makan ayam isi . Tapi , semenjak keinsafan tu dah ada , aku ubah. Ku gagahkan juga makan ayam dada . Hahaha. 


  • Untuk berubah memang susah !
Aku mula perasan , semenjak aku take action untuk misiku kurus ini , aku nampak perubahan positif kepada setiap keluarga aku . Aku perasan yang family aku dah mula ingat untuk makan buah buahan setiap hari , makan yang berkhasiat . Walaupun ada yang ambil nasi penuh sepinggan , tapi sekurang kurangnya , kesedaran itu aku dah mula nampak . Bukan itu sahaja , bila tadi aku sibuk baca nutrition information dekat setiap pemakanan itu , ayah aku pun kepoh jugak sibuk baca. Tak tahu lah dia faham ke tak . Hahaha . Jadinya , untuk berubah kepada sesuatu yang baru itu memang susah , tapi kalau kita tak cuba macam mana nak tahu resultnya macam mana kan . Its harder for the first time , but eventually it will easier because you have already tried it before. 


Okay , aku nak tengok cerita Aku Bukan Bimbo !  Hahaha . Assalamualaikum :)

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. wah..ada misi nak kurus ye.caiyo caiyok...

    erm,IbuNoey pun suka sangat bahagian tight dan peha tu.kalau order KFC,selalu pesan kat kaunter,nak drumstick atau wing.

    BalasPadam
  2. Singgah sini.salam kenalan

    BalasPadam

Blog ini merupakan blog peribadi yang ain jadikan sebagai 'Diary of the day'.Sorry la kadang ain guna, “ain” kadang “aku”.Perasaan membaca ni kadang lagi sedap ber “aku”.Kes itu kita letak terus “akuainkausiapa”.Hahaha.